woensdag 17 september 2025

Working paper - NEVER TOO LATE: APPRENTICESHIP TRAINING LATE IN THE CAREER AS A WAY OUT OF AGE DISCRIMINATION - Research Brief 120. Onderzoek onthult middel tegen arbeidsmarktdiscriminatie van 55-plussers: duaal leren

Bespreking

Paper 

In het kort: Wat is de kern van het onderzoek?

Dit onderzoek toont aan dat het volgen van een leerwerktraject (stage of opleiding op de werkplek) op latere leeftijd de kansen op de arbeidsmarkt voor oudere kandidaten aanzienlijk verbetert. Vooral voor kandidaten van 55 jaar en ouder levert een recente opleiding een extra voordeel op, waardoor leeftijdsdiscriminatie wordt verminderd. Opvallend is dat het aangeven van de bereidheid om zo'n traject te volgen al bijna evenveel helpt als het daadwerkelijk hebben gevolgd ervan. Hoewel de kansen op een baan stijgen, veranderen de hardnekkige vooroordelen die werkgevers over ouderen hebben (zoals over hun technologische vaardigheden en flexibiliteit) niet significant.



Het Probleem: Waarom was dit onderzoek nodig?

Leeftijdsdiscriminatie is een groot probleem op de arbeidsmarkt. Oudere kandidaten hebben gemiddeld 34% minder kans op een positieve reactie op hun sollicitatie dan jongere kandidaten. Dit komt vooral door hardnekkige, negatieve vooroordelen (stereotypen) die werkgevers hebben over oudere werknemers.

De belangrijkste vooroordelen die hun kansen op een baan verkleinen zijn:

  • Ze zouden minder technologisch vaardig zijn.
  • Ze zouden moeilijker op te leiden zijn (minder 'trainbaar').
  • Ze zouden minder flexibel zijn.

Deze vooroordelen zorgen ervoor dat werkgevers denken dat oudere werknemers minder productief zijn.

De Onderzoeksvraag: Wat wilden de wetenschappers weten?

De onderzoekers wilden weten of een gerichte opleiding, zoals een leerwerktraject, deze negatieve vooroordelen kan wegnemen en zo de kansen voor oudere kandidaten op de arbeidsmarkt kan verbeteren. Ze onderzochten specifiek of zowel het recent hebben gevolgd van een opleiding als de bereidheid om dit te doen een positief effect heeft.

De Methode: Hoe hebben ze het onderzocht?

De onderzoekers voerden een experiment uit onder 142 echte, professionele recruiters in Vlaanderen. Dit gebeurde niet met echte sollicitaties, maar met zogenaamde 'vignetten': korte profielschetsen van fictieve kandidaten.

  • Fictieve kandidaten: De recruiters kregen de profielen van vijf verzonnen kandidaten te zien voor een junior functie in hun eigen bedrijf. Deze kandidaten verschilden op een aantal punten van elkaar:
    • Leeftijd: De leeftijden varieerden van 32 tot 60 jaar.
    • Relevante werkervaring: Dit was de belangrijkste variabele. Kandidaten hadden ofwel (i) geen relevante ervaring, (ii) geen ervaring maar waren bereid een leerwerktraject van een jaar te volgen, (iii) hadden een jaar relevante ervaring via zo'n traject, of (iv) hadden een jaar ervaring via een normaal contract.
    • Andere kenmerken zoals geslacht, reisafstand en hobby's werden ook meegenomen om de profielen realistischer te maken.
  • Beoordeling: De recruiters moesten voor elke kandidaat aangeven hoe groot de kans was dat ze diegene zouden uitnodigen voor een gesprek en zouden aannemen. Ook moesten ze de kandidaten beoordelen op 18 verschillende eigenschappen, waaronder technologische vaardigheden, trainbaarheid en flexibiliteit.

Door deze opzet konden de onderzoekers de directe invloed van leeftijd en opleiding op de beslissingen van recruiters meten.

De Belangrijkste Resultaten: Wat kwam eruit?

  1. Leeftijdsdiscriminatie werd bevestigd: Het onderzoek bevestigde dat oudere kandidaten, en met name die van 56 tot 60 jaar, aanzienlijk minder kans maken op een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek dan kandidaten van 32 of 36 jaar. Ook werden hun technologische vaardigheden, trainbaarheid en flexibiliteit lager ingeschat.
  2. Een opleiding helpt álle kandidaten: Kandidaten die een leerwerktraject hadden gevolgd, of aangaven daartoe bereid te zijn, maakten aanzienlijk meer kans op een gesprek dan kandidaten zonder relevante ervaring. Verrassend genoeg was er geen significant verschil tussen iemand die de opleiding al had gedaan en iemand die enkel de bereidheid toonde.
  3. Een recente opleiding helpt 55-plussers extra: Het positieve effect van een recent gevolgd leerwerktraject was groter voor kandidaten van 55 jaar en ouder dan voor hun jongere collega's. Dit betekent dat zo'n opleiding leeftijdsdiscriminatie voor deze groep helpt verminderen. De bereidheid om een opleiding te volgen gaf dit extra voordeel echter niet; daarbij was het voordeel voor ouderen en jongeren gelijk.
  4. Vooroordelen blijven bestaan: Ondanks de betere kansen op een baan, vonden de onderzoekers geen sterk bewijs dat de percepties van de recruiters veranderden. Zelfs na het volgen van een opleiding werden oudere kandidaten nog steeds gezien als minder technologisch vaardig, trainbaar of flexibel. De reden waarom hun kansen dan toch stijgen, is dus niet volledig duidelijk. Mogelijk zendt de opleiding andere positieve signalen uit, zoals proactiviteit of de intentie om langer te blijven werken.
  5. Discriminatie verdwijnt niet volledig: Hoewel een opleiding helpt, lost het niet alles op. Een 55-plusser die een leerwerktraject heeft gevolgd, heeft nog steeds minder kans om aangenomen te worden dan een 32-jarige met precies dezelfde opleiding. Zelfs een oudere kandidaat mét relevante opleiding werd minder positief beoordeeld dan een jonge kandidaat zónder die ervaring.

De Conclusie en Aanbevelingen: Wat betekent dit in de praktijk?

De studie concludeert dat leerwerktrajecten op latere leeftijd een effectief middel zijn om de baankansen van ouderen te vergroten en leeftijdsdiscriminatie te verminderen, ook al worden de onderliggende vooroordelen niet direct weggenomen.

Dit leidt tot de volgende aanbevelingen:

  • Voor de overheid: Stimuleer 'levenslang leren' door opleidingen voor oudere werknemers (vooral 55+) toegankelijker te maken, bijvoorbeeld met financiële steun en voldoende opleidingsplaatsen.
  • Voor oudere werkzoekenden: Vermeld expliciet op je cv dat je een relevante opleiding hebt gevolgd of bereid bent die te volgen. Dit kan je kansen op een baan aanzienlijk vergroten.
  • Voor werkgevers: Wees je bewust dat oudere kandidaten die een opleiding volgen of willen volgen, gemotiveerd en leergierig zijn. Dit kan helpen om personeelstekorten op te vullen.