vrijdag 18 juli 2025

Verslag hoorzitting situatie van de federale politie - 17 juli 2025

 Bron: De situatie van de federale politie - Hoorzitting.

De hoorzitting, die plaatsvond op 17 juni 2025, had als doel de situatie van de Federale Politie te bespreken. Het verslag werd namens de commissie voor Binnenlandse Zaken, Veiligheid, Migratie en Bestuurszaken uitgebracht door de heren Matti Vandemaele en Éric Thiébaut.


I. Inleidende Uiteenzetting van de Commissaris-Generaal, de heer Eric Snoeck De commissaris-generaal van de Federale Politie, de heer Eric Snoeck, presenteerde een overzicht van de algemene situatie van de Federale Politie. Hij benadrukte dat de veiligheidscontext complex is en snel verandert, met onder meer georganiseerde criminaliteit, drugsproblematiek, terreurdreiging, cybercriminaliteit en de impact van geopolitieke spanningen. Technologische evoluties zoals artificiële intelligentie brengen ongeziene uitdagingen met zich mee, en het geïntegreerde politiemodel (uit 1998, ingevoerd in 2002) staat al lange tijd ter discussie, evenals de taakverdeling tussen de federale en lokale politie. Hij stelde vast dat de politiestructuur nauwelijks is gewijzigd in decennia, terwijl de uitdagingen radicaal zijn veranderd.

De heer Snoeck stelde dat de Federale Politie niet in crisis verkeert en haar taken over het algemeen goed uitvoert, met 14.000 medewerkers die klaarstaan om de uitdagingen aan te gaan. Hij vergeleek de situatie met een glas dat voor 95% vol is, waarbij de resterende 5% problemen moeten worden aangepakt. Echter, de opdrachten en medewerkers staan onder voortdurende en verhoogde druk door stijgende criminaliteit, migratiestromen, te beschermen sites en personen, en cyberaanvallen.

Intern zijn er ook uitdagingen, zoals het verminderen van bureaucratie, verbeteren van aantrekkelijkheid, aanpakken van infrastructuurproblemen, integreren van digitale tools en versnellen van digitale transformatie, en het wegwerken van logistieke achterstanden. De commissaris-generaal gaf aan dat hij, ondanks een strikt budgettair kader en beperkte wetgevende mogelijkheden, in de voorbije maanden actie heeft ondernomen en het pad heeft geëffend voor vernieuwing. Dit omvatte het op orde brengen van de begroting, het opzetten van prioritaire digitaliseringsprojecten (met bijsturing van i-Police), en het reorganiseren van het commissariaat-generaal.

Voor 2025 en daarna zal de Federale Politie haar inspanningen verdubbelen, met concrete doelstellingen uit het regeerakkoord zoals een resultaatgerichte aanpak, consolidatie van het geïntegreerde politiemodel, gerichte versterking (o.a. gerechtelijke politie, speciale eenheden, luchtvaartpolitie, digitale transformatie), en verbetering van werking en structuren. Een algemeen strategisch plan voor 2025-2030 zal deze zomer worden voorgelegd, en concrete voorstellen voor structurele evolutie worden in de herfst verwacht.

De heer Snoeck benadrukte integriteit en vertrouwen als essentiële waarden. Hij erkende dat er kritiek is geweest, maar weerlegde beschuldigingen van een "doofpotcultuur" of "graaicultuur". Hij legde uit dat het integriteitsplan uit 2021 diverse maatregelen omvat, zoals een netwerk van 124 tot 130 vertrouwenspersonen en een online meldplatform voor anonieme meldingen van ongewenst gedrag of integriteitsschendingen. De capaciteit van het Bureau Integriteit is verdubbeld.

II. Vragen en Opmerkingen van de Leden (Belangrijkste Problemen)

Diverse leden uitten hun zorgen en stelden kritische vragen:

  • Integriteit en Welzijnsproblemen:
    • Maaike De Vreese (N-VA) en Ortwin Depoortere (VB) verwezen naar het CORESPO RESPECT DGJ 2023-onderzoek, dat signalen bevatte van toxisch leiderschap, grensoverschrijdend gedrag, en seksuele intimidatie. Er werd kritiek geuit op het relativeren van incidenten door de commissaris-generaal.
    • De Vreese vroeg om inzage in het CORESPO-onderzoek en benadrukte de noodzaak van transparantie en externe begeleiding waar nodig. Depoortere sprak zijn onbegrip uit over het feit dat het rapport twee jaar lang "stof heeft liggen vergaren".
    • Jean-Marie Dedecker (ONAFH/INDÉP) haalde alarmerende getuigenissen aan over seksisme en toxisch leiderschap, waarbij de hiërarchie passief zou optreden of zelfs klokkenluiders zou tegenwerken, leidend tot een "angst- en zelfcensuurcultuur". Hij verwees naar een brief van 7 oktober 2024 van het hoofd van de medische dienst over pathologisch gedrag van een HR-directeur die op post bleef ondanks klachten.
    • Er was bezorgdheid over het hoge aantal aanvragen voor psychosociale interventies (282 in 2023, 262 in 2024), voornamelijk in Brussel, Luik en Oost-Vlaanderen.
    • Vragen werden gesteld over de effectiviteit van het stressteam en de bewering dat posttraumatische stress niet zou bestaan binnen de politie.
  • Personeel en Structuur:
    • De Vreese en Depoortere bekritiseerden de "logge structuur" en "overhead" en pleitten voor een externe doorlichting en objectieve werklastmeting.
    • Er waren tegenstrijdige cijfers over het personeelsbestand (14.000 volgens Snoeck, 17.000 volgens IDEWE), en vragen over de evolutie en keuzes hierin. Thiébaut noemde een tekort van 5.500 politiemensen, waaronder 800 gespecialiseerde rechercheurs.
    • De Vreese en Depoortere spraken over de "Mexicaanse leger" structuur met een dichtbevolkte top en tekorten aan de basis (o.a. Federale Gerechtelijke Politie).
    • Er was kritiek op vermeende vriendjespolitiek, royale verloningen en een "graaicultuur" bij de staf van de commissaris-generaal. Er zouden minstens vijftien extra personen zijn aangesteld op het kabinet van de commissaris-generaal, en er waren geruchten over ongeoorloofd aanrekenen van overuren door A3-functies.
    • Vandemaele uitte zorgen over de hervorming van de hiërarchische structuur die de aantrekkelijkheid van een carrière bij de Federale Politie zou kunnen schaden door beperkte mobiliteit.
  • Digitalisering en IT-infrastructuur:
    • Het i-Police-project werd bestempeld als een "schoolvoorbeeld van mislukte digitalisering", ondanks grote budgetten (300-400 miljoen euro).
    • Vandemaele wees op problemen met ANPR-camera's (lokale zones kunnen niet aansluiten op federale databank) en verouderde IT-hardware (pc's niet compatibel met Windows 11, te weinig pc's per FTE). Hij vroeg waarom de politiezone Antwerpen betere IT-systemen kon ontwikkelen dan de Federale Politie.
  • Infrastructuur en Logistiek:
    • Depoortere en Demon hekelden de "abominabele toestand" van politiegebouwen (o.a. kazerne de Witte de Haelen in Brussel, FGP Luik, Etterbeek), met meldingen van schimmel, lekkages, ongedierte, en defecte branddetectie.
    • Er was kritiek op de langzame logistieke heruitrusting en de prijsverschillen bij de aankoop van uniformen.
    • Dedecker stelde vragen bij de aankoop van een dure, luxueuze gepantserde bedrijfswagen door de commissaris-generaal, ondanks negatief advies van de Inspectie van Financiën en de beschikbaarheid van andere voertuigen.
  • Taakverdeling en Efficiëntie:
    • De Vreese en Demon vroegen naar de clarificatie van de taakverdeling tussen federale en lokale politie en de rol van de Federale Politie in gespecialiseerde en supralokale uitdagingen. Thiébaut waarschuwde voor een "geleidelijke verschuiving van bevoegdheden van federaal naar lokaal niveau".
    • De effectiviteit van maatregelen zoals de fusie van politiezones in Brussel en de vervanging van politiemensen bij kerncentrales door militairen werd in twijfel getrokken.
    • Vragen werden gesteld over de herziening van de KUL-norm voor federale dotaties aan politiezones en de mogelijke gevolgen van herverdeling.

III. Antwoorden en Replieken van de Commissaris-Generaal

De commissaris-generaal, de heer Eric Snoeck, begon zijn repliek met de integriteitsproblemen en vermeende doofpotoperaties, die hij "heel ernstig" neemt. Hij ontkende ten stelligste dat hij ooit opdracht heeft gegeven om studies te verbergen of stop te zetten. Hij lichtte gedetailleerd toe hoe het CORESPO-project tot stand kwam:

  • Het project werd in 2022 opgestart bij de Federale Gerechtelijke Politie (FGP) toen hij directeur-generaal was, met als doel risico's te identificeren, niet om statistieken te produceren.
  • De eerste kwantitatieve resultaten (april 2023), die opvallend hoog waren, moesten in context worden geplaatst en verder worden geanalyseerd via gesprekken met medewerkers in reflectiegroepen en workshops.
  • In september 2023 besloot hij, als waarnemend commissaris-generaal, prioriteit te geven aan een deglijk klokkenluiderssysteem vanwege een probleem met de meldcultuur. Dit resulteerde in het "Project Signal", een anoniem digitaal meldpunt, dat twee maanden geleden operationeel werd en reeds zeven meldingen heeft geregistreerd.
  • Eind 2023 werd de capaciteit van het Bureau Integriteit verdubbeld van drie naar zes personeelsleden en opgenomen in een nieuwe dienst die ook interne en externe klachten behandelt en kwaliteitscontrole uitvoert.
  • Het eindrapport CORESPO werd eind 2024 opgeleverd, met cijfers en concrete voorbeelden, en werd besproken met de vakbonden en vertaald in een actieplan voor de FGP.
  • Hij riep alle medewerkers op om de beschikbare systemen (vertrouwenspersonen, Signal) te gebruiken en benadrukte de rol van externe controleorganen (Comité P, Algemene Inspectie).

Met betrekking tot zijn eigen staf en de beschuldigingen:

  • Hij trad aan als commissaris-generaal op 16 juni 2023 en moest een staf die door het vertrek van zijn voorganger minimaal bezet was, reorganiseren en versterken.
  • De staf van het commissariaat-generaal telt nu 59 leden, 15 meer dan zijn voorganger (44). Deze uitbreiding was doelgericht en noodzakelijk, voornamelijk voor digitale transformatie (6-7 personen, inclusief CTO, CIO, CSO), aanpak werkdruk bij PLIF-diensten (3 personen), experts (2 personen) en Bureau Integriteit (3 personen).
  • Hij verzekerde dat de selectieprocedures strikt zijn gerespecteerd en dat er twee IT-specialisten in de aanwervingsjury voor de CTO zaten, in tegenstelling tot wat beweerd werd. De beloning van de CTO is marktconform en een noodzakelijke investering. De CTO is slechts één van de 234 consultants bij de Federale Politie.
  • Hij ontkende dat leden van zijn staf een loonsverhoging kregen of tot de honderd best verdienende personeelsleden behoren aan overuren. Hij garandeerde dat overuren daadwerkelijk gepresteerde uren zijn en weerlegde beschuldigingen van een "graaicultuur".
  • Hij verdedigde de keuze voor het Rijksadministratief Centrum (RAC) als hoofdkwartier, waar 2.000 ambtenaren in vergelijkbare omstandigheden werken.

Verder gaf de commissaris-generaal aan dat:

  • Een algemeen strategisch plan voor de Federale Politie 2025-2030 deze zomer zal worden ingediend bij de voogdijministers, gericht op het verhogen van de efficiëntie. Concrete voorstellen voor de noodzakelijke structurele evolutie van de organisatie zullen in de herfst van 2025 worden geformuleerd, aangezien de huidige structuur (uit 2000, herzien in 2014) verouderd is en "status quo geen optie meer" is.
  • Er een duidelijke logistieke inhaalbeweging gaande is, met de aankoop van 8.000 pc's, 651 voertuigen geleverd in 2,5 jaar (op een vloot van 3.300), en nog 320 voertuigen in afwachting van levering, alsook 3 helikopters.
  • De problemen met infrastructuur (DAB, FGP Luik) complex zijn en worden aangepakt.
  • Hij zich inzet voor een Federale Politie waar elke medewerker zich goed voelt en het beste van zichzelf kan geven, maar dit een lang proces is.
  • Hij de wetgevende hervorming van de tuchtwet noodzakelijk acht, omdat de huidige procedures te ingewikkeld en inefficiënt zijn.

IV. Reacties van de Leden op de Antwoorden

Verschillende leden erkenden de inspanningen en de wil van de commissaris-generaal om de problemen aan te pakken:

  • Maaike De Vreese (N-VA) bedankte de commissaris-generaal voor zijn antwoorden over de integriteit en vertrouwen, en drong aan op verdere transparante communicatie over toekomstige rapporten.
  • Éric Thiébaut (PS) sprak zijn volle vertrouwen uit in de commissaris-generaal, stelde dat fouten van voor zijn aanstelling hem niet kunnen worden aangewreven, en beklemtoonde de nood aan een sterke Federale Politie.
  • Xavier Dubois (Les Engagés) prees de vastberadenheid en het dynamisme van de commissaris-generaal en beloofde steun voor de noodzakelijke hervormingen.

Echter, er bleven ook onbeantwoorde vragen en aanhoudende bezorgdheden:

  • Ortwin Depoortere (VB) en Maaike De Vreese (N-VA) bleven pleiten voor een onafhankelijke en externe audit van het HR-beleid en de organisatiestructuur van de Federale Politie, omdat interne afhandeling van klachten als belangenconflict werd gezien.
  • Matti Vandemaele (Ecolo-Groen) betreurde ten zeerste dat hij geen concrete antwoorden had gekregen op veel van zijn specifieke vragen over ANPR-camera's, IT-problemen, personeelsbeleid, concurrentie met lokale zones, uniformen en versnippering. Hij beklemtoonde dat zijn bezorgdheden voortkwamen uit betrokkenheid.
  • Franky Demon (cd&v) vreesde dat de onthulde negatieve casussen "slechts het topje van de ijsberg" zijn, en benadrukte de noodzaak van daadkracht.
  • Paul Van Tigchelt (Open Vld) herhaalde de nood aan snelle mondelinge antwoorden op de vele vragen.
  • Jean-Marie Dedecker (ONAFH/INDÉP) uitte zijn frustratie over het gebrek aan concrete antwoorden op zijn vragen over de HR-directeur, het stressteam, en de aankoop van de bedrijfswagen. Hij herhaalde zijn kritiek op de interne behandeling van problemen, omdat hij vond dat de leiding die de problemen veroorzaakte, niet de leiding kon zijn die ze oplost.

De voorzitter stelde voor dat de commissaris-generaal schriftelijke antwoorden zo snel mogelijk aan de parlementsleden zou bezorgen en dat een nieuwe hoorzitting op een later tijdstip kon worden overwogen.