Bron: beleidsverklaring Justitie - 13 maart 2025
Doel: Dit briefingdocument biedt een overzicht van de belangrijkste thema's, ideeën en feiten uit de regeringsverklaring met betrekking tot Justitie voor de komende jaren. Het document is bedoeld om een helder beeld te schetsen van de voorgenomen hervormingen en prioriteiten.
Hoofdthema's en Belangrijkste Ideeën/Feiten:
De regeringsverklaring schetst een ambitieuze agenda voor
Justitie, gecentreerd rond drie hoofdwerken (werven):
- Een
slagkrachtige en toegankelijke Justitie: Gericht op het versterken van
het justitieapparaat, het centraal stellen van slachtoffers, het
verbeteren van de toegang tot het recht en het moderniseren van diverse
rechtsdomeinen.
- Een
correcte en adequate strafbepaling en strafuitvoering: Met de nadruk
op rechtvaardig straffen, de effectieve uitvoering van straffen, de strijd
tegen criminaliteit (in het bijzonder georganiseerde misdaad en
terrorisme) en de versterking van veiligheids- en inlichtingendiensten.
- Een
humaner detentiebeleid voor meer veiligheid: Aandacht voor de
verbetering van de omstandigheden in gevangenissen, het verhogen van de
penitentiaire capaciteit en het faciliteren van de re-integratie van
gedetineerden.
Gedetailleerde Bespreking per Thema:
1. Een Slagkrachtige en Toegankelijke Justitie
- Versterking
van het Justitieapparaat: De regering streeft naar een
"performant, toegankelijk en transparant justitieapparaat, dat de
ruggengraat vormt van onze rechtsstaat." Er wordt ingezet op
efficiëntere geschillenbeslechting en modernisering.
- Slachtoffers
Centraal:Slachtoffers moeten een "centrale plaats krijgen binnen
het gerechtelijk systeem."
- Er
wordt gestreefd naar automatische toekenning van het statuut van
benadeelde persoon ("We streven de mogelijkheid na om de logica om te
keren en zo de last voor slachtoffers te verlichten, door alle
slachtoffers automatisch het statuut van benadeelde persoon toe te
kennen."). Een opt-out mogelijkheid wordt overwogen.
- Slachtoffers
van ernstige gewelds- en zedenfeiten krijgen bijstand van een advocaat
voor en tijdens verhoren ("We zorgen dat slachtoffers van ernstige
gewelds-delicten en zedenfeiten zowel voor als tijdens hun verhoor een
beroep kunnen doen op bijstand door een advocaat."). Er wordt een
permanentiesysteem van advocaten naar het voorbeeld van 'Salduz'
overwogen.
- Kosteloze
psychologische ondersteuning voor slachtoffers wordt beoogd, waarbij de
kosten op de dader verhaald kunnen worden.
- De
rol van DAVO (Dienst Alimentatievorderingen) wordt onderzocht om de inning
van schadevergoedingen en alimentatie te verbeteren, met name in gevallen
van intrafamiliaal geweld ("Wij onderzoeken in outre une implication
obligatoire du SECAL dans les cas de violence intrafamiliale afin
d’assurer le recouvrement des pensions alimentaires et de lutter contre la
violence économique...").
- De
privacy van slachtoffers wordt beter beschermd door beperking van de
opgenomen gegevens in processen-verbaal en veilige opslag van
contactgegevens.
- Het
begrip 'noodsituatie' wordt wettelijk verankerd om de bescherming van
slachtoffers van seksueel en intrafamiliaal geweld te verbeteren, in
relatie tot het beroepsgeheim.
- De
aanbevelingen van de parlementaire onderzoekscommissie inzake seksueel
misbruik zullen worden opgevolgd.
- De
strijd tegen (online) seksuele uitbuiting van kinderen wordt geprioriteerd
met voldoende middelen en gespecialiseerde onderzoekers. De omzetting van
de herziene EU-richtlijn hieromtrent krijgt prioriteit.
- De
aangiftebereidheid van slachtoffers van gendergerelateerd geweld wordt
ondersteund, inclusief de mogelijkheid tot anonieme aangifte en online
aangifte via Police-on-web en de MyPolice-app.
- Risicotaxatie-instrumenten
in de strijd tegen gendergerelateerd geweld en feminicide worden verbeterd
en geüniformeerd.
- De
werking van Veilige Huizen wordt gefaciliteerd door investering in
parketcriminologen.
- De
strijd tegen gedwongen huwelijken, genitale verminking en eergerelateerd
geweld wordt voortgezet en de uitbreiding van gespecialiseerde centra
wordt onderzocht.
- Personen
met een maatschappelijke functie die slachtoffer zijn van geweld of
agressie krijgen betere bescherming.
- Een
Laagdrempelige Justitie:Elke rechtbank van eerste aanleg moet
beschikken over een geïntegreerd onthaal voor rechtzoekenden en een
welzijnsloket.
- De
werking van de tuchtraad voor gerechtsdeurwaarders en notarissen wordt
geëvalueerd en hervormd indien nodig. Het tuchtrecht voor advocaten wordt
eveneens hervormd.
- Er
wordt rekening gehouden met burgers met beperkte digitale mogelijkheden
door papieren alternatieven te voorzien en fysieke toegang tot informatie
en ondersteuning te garanderen. Kiosken voor digitale dossiers worden
voorzien in vredegerechten.
- Zittingen
van vredegerechten kunnen in andere overheidsgebouwen plaatsvinden om de
nabijheid te waarborgen.
- De
tweedelijns juridische bijstand wordt bestendigd en er wordt gestreefd
naar een poule van gespecialiseerde advocaten voor vreemdelingenrecht.
Alternatieve geschillenbeslechting wordt gefaciliteerd binnen de
juridische bijstand.
- Een
Verbeterde Toegang tot de Rechtsstaat met een Versterkt Grondwettelijk
Hof:Kandidaat-rechters (juristen en politici) van het Grondwettelijk
Hof worden vooraf gehoord door de Kamer.
- Rechters-politici
moeten een master in de rechten hebben en de vereiste parlementaire
ervaring voor politici wordt verhoogd naar acht jaar.
- De
verplichting tot functionele kennis van de andere landstaal wordt
ingevoerd voor rechters van het Grondwettelijk Hof.
- Digitalisering
van Justitie: Er wordt verder ingezet op digitalisering om de
toegankelijkheid te vergroten en de duurtijd van procedures te verkorten
("Daarom zetten we, onder andere, verder in op de digitalisering van
Justitie, door het vergroten van de toegankelijkheid en het verkorten van
de duurtijd van allerhande procedures."). Een transversale strategie
voor de lange termijn is vereist met samenwerking tussen alle betrokken
actoren.
- Justitie,
Meer Dan Strafrecht:Het burgerlijk recht wordt verder gemoderniseerd
om te beantwoorden aan hedendaagse maatschappelijke uitdagingen. De
werkzaamheden met betrekking tot de boeken 6, 7, 9 en 10 van het
Burgerlijk Wetboek worden voortgezet.
- De
ontbrekende titels van boek 2 (personen- en familierecht) worden
gemoderniseerd, waarbij ministeriële commissies mogelijk wetsontwerpen
voorbereiden. Het afstammingsrecht wordt gemoderniseerd, inclusief de
mogelijkheid tot discreet bevallen en een wettelijk kader voor
draagvrouwschap (niet winstgevend).
- Echtscheiding
door onderlinge toestemming wordt vereenvoudigd indien er geen
minderjarige kinderen betrokken zijn. De uitrol van een ouderschapsplan
bij rechterlijke tussenkomst wordt voortgezet.
- Kinderen
die gehoord worden in rechtszaken die hen aanbelangen, moeten in een
kindvriendelijke omgeving terechtkomen en worden begeleid door
gespecialiseerde advocaten. Het proefproject 'vertrouwenspersoon
familierechtbank' wordt verder uitgerold.
- De
regelgeving met betrekking tot het verkrijgen en verliezen van de
Belgische nationaliteit wordt aangepast, met een nieuw
nationaliteitsexamen (burger- en taaltest), een verhoogde bijdrage, en
weigeringsgronden bij gevaar voor openbare orde of nationale veiligheid of
bij aanzienlijke fiscale achterstand. De bepalingen rond
vervallenverklaring van nationaliteit worden in specifieke gevallen
aangepast (georganiseerde criminaliteit, levens- en zedendelicten,
verworven nationaliteit binnen 15 jaar, straf > 5 jaar), zonder
staatloosheid tot gevolg.
- De
bescherming van consumenten wordt versterkt via digitale oplossingen zoals
de verdere ontwikkeling en promotie van JustBan (centraal register van
beroepsverboden).
- Het
Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen wordt geëvalueerd en de
digitalisering van documenten via JustAct wordt voortgezet. De
mogelijkheden voor een uniforme procedure voor de oprichting van
rechtspersonen in één dag worden onderzocht.
- De
wapenwet wordt geëvalueerd en aangepast, onder andere om geluiddempers en
nachtkijkers onder bepaalde voorwaarden te legaliseren.
- Er
wordt gewerkt aan een uniform wettelijk kader voor de erkenning van
erediensten, in overleg met gefedereerde entiteiten en
veiligheidsdiensten.
- Optimaal
Beheer van de Gerechtskosten: Het wetgevend kader van de
gerechtskosten wordt herzien en de betaling wordt versneld door
optimalisatie van procedures en organisatie. Verplicht gebruik van
JustInvoice voor digitale facturatie door gerechtsexperten wordt beoogd.
De criteria voor opname in het nationaal register voor gerechtsdeskundigen
worden gespecificeerd om de kwaliteit te garanderen.
- Een
Sterk Rechterlijk Orgaan voor Efficiënte en Kwalitatieve Gerechtelijke
Procedures:Meer beheersautonomie voor de rechterlijke orde wordt
ingevoerd in ruil voor resultaatsverbintenissen via beheersovereenkomsten
en -plannen. Er komt één directiecomité per arrondissement.
- Een
gemeenschappelijk bureau en ondersteunende dienst "Personeel en
Organisatie" wordt opgericht.
- De
beheersautonomie kan pas gerealiseerd worden na de vernieuwing van het
tucht- en evaluatierecht. De interne en externe controle op de werking van
de pijlers binnen Justitie wordt versterkt.
- De
taakverdeling binnen het College van procureurs-generaal wordt herbekeken
met het oog op efficiëntere werking.
- Justitie
als Aantrekkelijke Werkgever:Er wordt ingezet op een werkomgeving
waarin medewerkers zich gewaardeerd en veilig voelen, met kansen voor
ontwikkeling.
- De
verdere uitrol van het sociaal statuut binnen de rechterlijke orde wordt
verzekerd, met aandacht voor de continuïteit van de rechtsgang.
- Het
evaluatiesysteem voor magistraten wordt gemoderniseerd met meer focus op
feedback en begeleiding. Het tuchtrecht voor magistraten en bijbehorende
sancties worden versterkt. De mogelijkheid van een tweede verlenging van
mandaten van korpschefs (behalve Brussel en Halle-Vilvoorde) wordt
voorzien.
- De
salarisvoorwaarden voor magistraten in opleiding worden verbeterd door
anciënniteit meer te valoriseren.
- De
versterking van de rechterlijke orde wordt voortgezet door aanwerving van
bijkomende magistraten en gerechtspersoneel om de werkdruk te verminderen.
- De
strijd tegen georganiseerde misdaad en drugscriminaliteit wordt resoluut
voortgezet, met aandacht voor terrorisme en radicaal extremisme. Nauwere
samenwerking met Europese en internationale partners is noodzakelijk.
- De
inwerkingtreding van het nieuwe Strafwetboek en de voorbereiding van een
strafuitvoeringswetboek zijn belangrijke werven. De strafprocedure wordt
herzien om de efficiëntie te verbeteren.
2. Een Correcte en Adequate Strafbepaling en
Strafuitvoering
- Rechtvaardig
Straffen:Het nieuwe Strafwetboek, gepland voor april 2026, zet in op
een breder arsenaal voor straffen op maat en een betere opvolging van
daders met psychiatrische stoornissen, nieuwe strafbaarstellingen en
strafverzwaringen voor intrafamiliaal geweld, seksueel geweld en
terrorisme.
- Er
wordt ingezet op betere dataverzameling en statistisch onderzoek naar
criminaliteit en de strafrechtelijke respons om een 'evidence driven'
beleid te voeren met als doel recidive te vermijden. De recidivemonitor
van het NICC wordt verder geïmplementeerd.
- Er
is meer aandacht voor impactanalyse en monitoring van de strafrechtketen.
- De
straffen voor deelneming aan een criminele organisatie, drugshandel,
wapenhandel, werving van minderjarigen en witwassen in georganiseerd
verband of door meldingsplichtigen worden verhoogd. De mogelijkheid tot
vervallenverklaring van nationaliteit bij veroordeling voor georganiseerde
of ernstige criminaliteit wordt overwogen. De strijd tegen wapenhandel
wordt geïntensifieerd.
- Ontsnappen
uit de gevangenis en het saboteren van een enkelband worden strafbaar
gesteld en leiden tot uitsluiting van elektronisch toezicht voor een
bepaalde periode.
- De
regels voor taalkeuze in strafzaken worden gestroomlijnd om dilatoire
manoeuvres te voorkomen.
- De
wet betreffende de voorlopige hechtenis wordt herzien, waarbij de
raadkamer in bepaalde ernstige zaken (georganiseerde criminaliteit,
terrorisme, levensdelicten, illegaal verblijf) om de zes maanden oordeelt
over de handhaving, met mogelijkheid tot eerdere vrijlatingsverzoeken.
- Goede
risicotaxatie wordt een centraal aandachtspunt in de gehele justitiële
keten, met ontwikkeling van een wetenschappelijke tool.
- De
procedure van de onmiddellijke verschijning wordt geoptimaliseerd om het
gevoel van straffeloosheid te vermijden. De toestemming van de verdachte
is niet langer vereist.
- Drugsbehandelingskamers
worden verder uitgebreid, het project van jongerenopvolgingskamers wordt
geëvalueerd en mogelijk uitgebreid, en gespecialiseerde kamers voor
intrafamiliaal en seksueel geweld en cybercriminaliteit worden opgericht.
De hulpverlening wordt hierbij betrokken om wachtlijsten aan te pakken.
- Strafuitvoering
als Sluitstuk voor een Rechtvaardige Samenleving:De wet op de externe
rechtspositie wordt herzien om de discrepantie tussen opgelegde en
effectief uitgezeten straffen te verkleinen. De drempels voor
voorwaardelijke invrijheidstelling worden aangepast en de vereiste van een
verblijfsrecht wordt verscherpt, met respect voor gelijkheid en
non-discriminatie en artikel 3 EVRM, en rekening houdend met de impact op
de gevangenispopulatie en begroting. De voorwaarden voor penitentiair
verlof en tijdelijke uitgaansvergunningen worden aangescherpt zodra de
overbevolking is teruggebracht.
- De
terbeschikkingstelling van de strafuitvoeringsrechtbank wordt verplicht
voor bepaalde misdrijven (terrorisme, kindermisbruik) en de mogelijkheid
tot verlenging wordt onderzocht.
- Slachtoffers
staan centraal in de strafuitvoering. Veroordeelden van intrafamiliaal
geweld, incest, kindermisbruik en tienerpooierschap mogen hun straf niet
onder elektronisch toezicht uitzitten in de buurt van hun slachtoffers.
Maatregelen worden genomen om te voorkomen dat criminele activiteiten
worden voortgezet onder elektronisch toezicht. Voorwaarden kunnen
gekoppeld worden aan elektronisch toezicht, zeker bij misbruik van
kinderen met beeldmateriaal.
- De
mogelijkheid voor de rechter om een drugs- of alcoholverbod te koppelen
aan een controle via de enkelband wordt onderzocht.
- Een
wettelijke grondslag voor de 'slachtofferapplicatie' voor het opvolgen van
verblijfs-, plaats- en contactverboden wordt voorzien en uitgebreid naar
andere strafuitvoeringsmodaliteiten. Een volledig omgangsverbod met
minderjarigen wordt mogelijk voor daders van kindermishandeling.
Effectieve opvolging van beroepsverboden wordt mogelijk gemaakt.
- Financiële
Strafuitvoering: Een Buitgerichte Aanpak: Er wordt ingezet op een
buitgerichte aanpak om de opbrengsten van criminele activiteiten te
ontnemen en verbeurd verklaarde gelden te investeren in de rechtsstaat.
Een gestructureerde samenwerking tussen actoren in fiscale en financiële
opsporing (volgens het 'follow the value'-principe) wordt opgezet. Het
Centraal Orgaan voor de Inbeslagname en de Verbeurdverklaring wordt
hervormd en geïntegreerd in een nieuwe multidisciplinaire fiscale en
financiële opsporingsdienst (FIOD, onder co-bevoegdheid van de ministers
van Financiën en Justitie).
- De
berekening van de terugbetalingscapaciteit van veroordeelden wordt
gemoderniseerd en aangepast aan de consumptieprijsindex.
- Een
federaal parket afdeling financiële criminaliteit wordt overwogen.
- Een
Performant Strafregister: Het systeem van de uittreksels uit het
strafregister wordt herevalueerd naar aanleiding van het nieuwe
Strafwetboek.
- Videoconferentie
tijdens Gerechtelijke Procedures: Het gebruik van videoconferentie bij
zittingen van de raadkamer en de kamer van inbeschuldigingstelling wordt
mogelijk gemaakt om het aantal overplaatsingen van gedetineerden te
verminderen. Faciliteiten hiervoor in gevangenissen worden voorzien, met
respect voor de rechten van slachtoffers en de verdediging.
- Sterke
Veiligheids- en Inlichtingendiensten: Er wordt blijvend geïnvesteerd
in de slagkracht van de veiligheids- en inlichtingendiensten (Federale
Gerechtelijke Politie, OCAD, Veiligheid van de Staat, Nationaal
Drugscommissariaat) met nadruk op samenwerking en informatiedeling in de
strijd tegen georganiseerde misdaad, terrorisme en mensensmokkel.
- De
VSSE (Veiligheid van de Staat) blijft prioritair werken op extremisme en
terrorisme, investeert in nationale en internationale partnerschappen en
blijft de referentiedienst voor spionage, inmenging, sabotage en
proliferatie. De bescherming van wetenschappelijk en economisch potentieel
via screening van buitenlandse investeringen blijft een rol van de VSSE.
De VSSE zal ook inzetten op haar werking in gevangenissen in de context
van georganiseerde drugscriminaliteit. De VSSE krijgt de mogelijkheid om dreigingen
niet alleen te identificeren maar ook zelf te verstoren (disruptie). Meer
mogelijkheden op vlak van artificiële intelligentie en interceptie van
communicatie worden voorzien, evenals voorbereiding op crisissituaties en
het aantrekken van gespecialiseerde profielen.
- Een
werklastmeting bij de gerechtelijke politie zal de basis vormen voor de
verdeling van verhoogde middelen, rekening houdend met bevolking,
georganiseerde criminaliteit en terreurdreiging. De kaders van de FGP
worden versterkt, met prioriteit voor Antwerpen en Brussel. De aanwerving
van zij-instromers wordt vereenvoudigd en de rekrutering van specifieke
profielen (financiële experten, cybercrime-specialisten) wordt voortgezet
met aangepaste carrièrepaden. Nauwe samenwerking met de minister van
Veiligheid en Binnenlandse Zaken bij de uitwerking van een nieuwe
kadernota Integrale Veiligheid en een nationaal veiligheidsplan.
- Aanpakken
van Georganiseerde Criminaliteit en Terrorisme:Drugs: Er wordt gemikt
op een alomvattende strategie ter bestrijding van georganiseerde
drugscriminaliteit, met een centrale rol voor het nationaal
drugscommissariaat. De focus ligt op de gehele keten (preventie, detectie,
repressie, harm reduction, nazorg) via een integrale multidisciplinaire
aanpak. Nultolerantie ten aanzien van drugshandel wordt nagestreefd. De
beste aanpak voor gebruikers (eventueel via onmiddellijke minnelijke
schikking) wordt overwogen, met aandacht voor de volksgezondheid.
Drugsbehandelingskamers worden uitgebreid. Het strafrechtelijk beleid
inzake ontmanteling van drugslaboratoria wordt versterkt. De straf voor
witwassen in georganiseerd verband wordt verzwaard, evenals de straffen
voor drugsbaronnen die minderjarigen rekruteren. De nieuwe Europese
richtlijn inzake confiscatie ('confiscatie zonder veroordeling') wordt
omgezet. De strijd tegen sociale fraude en sociale dumping wordt
versterkt. Veroordeelden die rijk werden door criminele activiteiten
kunnen bijdragen in de kosten van hun detentie (na volledige
schadevergoeding van slachtoffers). De internationale samenwerking in de
strijd tegen drugstrafiek (aanwezigheid in landen van oorsprong en
transit, zoals Zuid-Amerika) wordt versterkt.
- Mensenhandel:
De strijd tegen mensenhandel en mensensmokkel wordt opgevoerd, rekening
houdend met de aanbevelingen van de commissie inzake mensenhandel. Het
multidisciplinaire samenwerkingsmodel wordt geoptimaliseerd. Er wordt
samengewerkt met het College van procureurs-generaal om het
strafrechtelijk beleid tegen smokkelnetwerken (snelwegparkings, havens,
luchthavens) te versterken.
- Terrorisme:
De nog uit te voeren aanbevelingen van de onderzoekscommissie van 22 maart
2016 worden geanalyseerd en vormen de basis voor de versterking van
antiterrorismeacties. De mogelijke strafbaarstelling van het verheerlijken
van terroristische organisaties (met respect voor vrijheid van
meningsuiting) wordt onderzocht. Terroristen die veroordeeld zijn tot een
effectieve straf van twee jaar of meer worden blijvend gemonitord na hun
straf via een 'verlengde opvolging' (in de geest van het nieuwe
Strafwetboek dat de terbeschikkingstelling vervangt). Internationale
samenwerking bij de strijd tegen terrorisme (bv. Foreign Terrorist
Fighters) wordt benadrukt. "Nous défendrons le point de vue que les
combattants terroristes, les foreign terrorist fighters, doivent de
préférence être jugés dans le pays où les infractions ont été
commises."
- NICC:
Wetenschap voor Justitie: De capaciteit van het NICC inzake
ballistisch onderzoek wordt versterkt in de strijd tegen vuurwapengeweld.
'Laboratoria voor criminologie' worden opgericht binnen het NICC om
wetenschappelijke ondersteuning in prioritaire domeinen te versnellen.
- Verhoogde
Verkeersveiligheid: Er wordt gestreefd naar de doelstellingen van
'Vision Zero' (geen verkeersdoden tegen 2050).
- Aanpak
van Recidive en Uitwisseling tussen Lidstaten: Een ambitieuze
verkeersveiligheidsstrategie wordt ingezet met snellere en strengere
aanpak van verkeersovertreders, met extra focus op recidivisten en zware
overtredingen. Handhaving gebeurt datagericht, met aandacht voor
risicovolle locaties en tijdstippen. Meer inzet op de identificatie van de
werkelijke bestuurder. Een nationale aanpak met een veelplegersdatabank
voor alle verkeersinbreuken komt er (in samenwerking met gefedereerde
entiteiten). De Kruispuntbank van de rijbewijzen (Mercurius) zorgt voor geactualiseerde
informatie. De finale ambitie is een volledig digitaal beheer van het
rijbewijs, inclusief digitale intrekking en het door de rechter opgelegde
rijbewijs-slot (proefproject).
- Aanpak
van Verkeersonveiligheid: Streng optreden tegen gsm-gebruik achter het
stuur met specifieke software voor camera-analyse (met respect voor
privacy). Datavisualisatie (dashboards) wordt ingezet om de
strafrechtelijke aanpak van verkeersinbreuken te versterken.
3. Naar een Humaner Detentiebeleid voor Meer Veiligheid
- De
erbarmelijke omstandigheden en overbevolking in Belgische gevangenissen
worden als "ronduit dramatisch en onhoudbaar" beschouwd.
Noodmaatregelen van de vorige legislatuur zijn geen duurzame oplossing en
leiden ertoe dat straffen niet volledig worden uitgevoerd. België werd
reeds veroordeeld voor inhumane omstandigheden. Een gezamenlijke
inspanning met gefedereerde en federale partners is noodzakelijk.
- Capaciteit
van de Penitentiaire Instellingen:Een structurele nulmeting op basis
van internationale criteria wordt uitgevoerd om de effectief beschikbare
capaciteit te optimaliseren. Een evenwichtige spreiding via een goed
plaatsing- en transferbeleid (rekening houdend met politie) wordt
nagestreefd. Maximale benutting van de huidige capaciteit door snelle
uitvoering van herstelwerken.
- Bijkomende
capaciteit wordt onderzocht, niet alleen kwantitatief maar ook met oog op
het humane karakter van de detentie ("Een humane detentie is enkel
mogelijk als de leefomstandigheden van de gedetineerden aanvaardbaar zijn
en elke gedetineerde minstens over een bed beschikt."). De uitvoering
van goedgekeurde masterplannen (evaluatie van masterplan IIIbis,
opstelling van masterplan IV) wordt voortgezet, met de Regie der Gebouwen
als belangrijkste partner.
- Kleinschalige
detentie (transitie- en detentiehuizen) wordt uitgebreid, met aandacht
voor informatieverstrekking en ondersteuning van lokale besturen en
buurtbewoners. Differentiatie van detentiehuizen op basis van doelgroepen
(first offenders, jongvolwassenen, psychisch kwetsbaren, ouders met kind,
vrouwen) wordt beoogd voor betere begeleiding en re-integratie.
- De
mogelijkheid tot het huren, kopen of bouwen van gevangeniscapaciteit in
het buitenland voor gedetineerden zonder verblijfsrecht wordt verkend, met
onderhandelingen met Europese rechtsstaten.
- Op
korte termijn wordt de inzet van geprefabriceerde modulaire eenheden op
bestaande gevangenissites en het langer openhouden van oudere
gevangenissen onderzocht.
- Een
samenwerkingsakkoord met gefedereerde entiteiten en betrokken actoren
(gezondheid, welzijn, onderwijs) wordt beoogd voor een geïntegreerde
aanpak.
- De
terugkeer van gedetineerden naar hun land van herkomst wordt geprioriteerd
en gemaximaliseerd, in samenwerking met de bevoegde diensten. Bilaterale
contacten met landen zoals Albanië en Algerije worden nagestreefd.
- Een
sluitend juridisch kader voor de 'interne rechtspositie' van
geïnterneerden in inrichtingen, met rechten en plichten, wordt uitgewerkt
met de minister van Volksgezondheid.
- Meer
Zorg voor Gedetineerden en Hun Re-integratie:Een gevangenisstraf moet
zinvol zijn en gericht op reclassering en re-integratie om recidive te
vermijden. De functie van detentiebegeleider wordt gefaseerd ingevoerd in
bestaande gevangenissen.
- Het
aanbod van opleidingen in gevangenissen wordt versterkt en beter afgestemd
op de arbeidsmarkt. Samenwerking met VDAB, FOREM en Actiris wordt gezocht.
Het recht op sociale bescherming voor gedetineerden wordt bekeken. De
mogelijkheid tot het openen van een bankrekening en het beheer van
financiële middelen tijdens detentie wordt onderzocht.
- Er
wordt ingezet op drugsvrije afdelingen (drugbehandelingsafdelingen).
Verplichte drugstesten buiten therapeutische context in gevangenissen en
transitie- en detentiehuizen worden wettelijk mogelijk gemaakt, met
opvolging en eventuele disciplinaire gevolgen bij positieve testen.
- Investeringen
in forensische detentiecentra (FDC's) voor gedetineerden met ernstige
psychische aandoeningen worden gedaan (afhankelijk van budgettaire
middelen). Het Klinisch Observatiecentrum in de gevangenis van Haren wordt
geopend om psychiatrische aandoeningen bij verdachten in te schatten.
- Goede
risicotaxatie tijdens detentie is cruciaal voor re-integratie en
recidivepreventie. Meer inzet op wetenschappelijk onderbouwde
taxatie-instrumenten en opleiding van psychologen en maatschappelijk
assistenten.
- Psychosociale
begeleiding in gevangenissen wordt versterkt om reclasseringsdossiers voor
te bereiden en de Strafuitvoeringsrechtbanken worden versterkt om dossiers
sneller af te handelen en de doorstroming te versnellen.
- Mogelijkheden
tot differentiatie van detentieregimes en een wettelijk kader voor
drugstesten worden onderzocht.
- De
invoering van een gegarandeerde minimale dienstverlening vanaf de eerste
dag van een staking in gevangenissen wordt voorzien.
Conclusie:
De regeringsverklaring presenteert een breed en ambitieus
plan voor de hervorming van Justitie in België. De nadruk ligt op het
versterken van de rechtsstaat, het centraal stellen van slachtoffers, een
efficiëntere en rechtvaardigere strafbedeling, de strijd tegen criminaliteit en
een humaner detentiebeleid gericht op re-integratie. De succesvolle
implementatie van deze plannen vereist een nauwe samenwerking tussen
verschillende overheidsniveaus, de rechterlijke orde, veiligheidsdiensten en
andere betrokken actoren. De budgettaire impact van de voorgestelde maatregelen
zal nauwlettend in het oog gehouden moeten worden.